Choose Language

"It’s always the optimists who are pushing for change because they’re the ones who actually believe in a better tomorrow." - Byron Reese

WAT DOET NEDERLANDLIFT?

Stichting NederlandLift wil liften op een veilige manier weer terugbrengen in het Nederlandse straatbeeld. Wil je meehelpen aan deze ideeën of heb je zelf nog andere ideeën hoe we liften weer op de kaart kunnen zetten? Kijk dan op de Meedoen-pagina!

ONDERZOEK

Onderzoek onder automobilisten, lifters en studenten

Er is nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar liften. Niet binnen Nederland en ook niet internationaal. Zeker geen recent onderzoek. De scriptie.pdf van Robbe Delannoy (2011) van de universiteit van Gent geeft een aardig overzicht van de wetenschappelijke publicaties die ooit zijn gedaan.  

Stichting NederlandLift is geïnteresseerd in de vraag waarom mensen op dit moment wel of geen ifters meenemen? En waarom mensen zelf wel of juist niet liften? Wat houdt iemand tegen om naar zijn werk te liften? Dit zijn vragen die we in een enquete hebben gesteld, uitgezet via de Kampioen van de ANWB.
Lees verder >

VERKEERSBORD LIFTERSHALTE

Uniform verkeersbord liftershalte

Wat een prachtig scala aan verkeersborden voor liftershaltes! Nederland telt nog maar 7 "offciële"  liftershaltes in 4 verschillende gemeentes. Dat is al niet veel, maar iedere gemeente heeft ook nog een ander verkeersbord voor die liftershalte laten plaatsen. Dit lijkt ons niet handig voor de herkenbaarheid van de liftershalte voor chauffeurs. 
Stichting NederlandLift wil zich hard maken voor één uniform, officieel verkeerdbod op de lifterhaltes die Nederland nog rijk is. Op die manier laat de overheid en de gemeente ook zien dat men liften als een serieuze vervoersmethode ziet. Stichting NederlandLift heeft een ontwerp gemaakt, in lijn met het verkeersbord voor "halen en brengen" (L52) en ingedien bij de commissie verkeerstekens. Helaas wees de NEN-commissie en de intergemeentelijke Verkeerskundige werkgroep het ontwerp af. Maar niets let ons het bord te gebruiken mocht een gemeente met ons samenwerken.
Voorstel_nieuw_verkeersbord_liftershalte.png

VOORLICHTING

Folder, filmpje en workshop

Folder "Veilig liften"
Op de pagina Veilig liften hebben we al verwezen naar de Belgische folder over "Veilig liften". Een aanrader voor startende lifters! Stichting NederlandLift wil een soortgelijke folder uitbrengen, herschreven naar de Nederlandse situatie, met ook woon-werkverkeer tips. We willen de folder ook aanbieden op de achterkant van een kaart van Nederland (formaat z-card) waarop de offciële liftershaltes staan. 
Lees verder >

TRAJECTCONTROLE

Is jouw traject geschikt om te liften?

Niet ieder woon-werktraject is geschikt om liftend af te leggen. Het hangt o.a. af van hoe dicht bevolkt het gebied is waar je woont en werkt, wat voor type chauffeurs er langsrijden en hoe lang je erover doet om op een geschikte liftersplaats te komen.
Misschien vind je het inmiddels wel een leuk idee om naar je werk of studie te gaan liften, maar weet je niet zo goed of jouw traject daar wel geschikt voor is en hoe je het het beste kunt aanpakken. Vanuit ruim 10 jaar liftervaring (in Nederland en daarbuiten) kunnen wij je dan geheel vrijblijvend advies geven over bijvoorbeeld de beste plek om te starten, welke liftbordjes je zou moeten gebruiken en antwoord geven op welke vragen je nog meer hebt. Dus neem contact met ons op via info@nederlandlift.nl en we denken graag met je mee!

BETER FACILITEREN

Oproep aan alle gemeentes van Nederland

Voorzitter Marjan Knippenberg doet op LinkedIN de volgende oproep aan alle gemeentes van Nederland:
Liften? Serieus?

“Liften? Dat is niet van deze tijd, duurt lang, hartstikke gevaarlijk, iets voor tijdens de vakantie en bovendien voor arme studenten zonder geld.”

Dat vat zo’n beetje alle (voor)oordelen die ik doorgaans hoor over liften en het bijbehorende negatieve imago wel samen. Ik kijk er anders tegenaan en heb ook anders ervaren. Ik zie liften vooral als de meest efficiënte manier van samenrijden die er bestaat. Je staat immers al op de route van de chauffeur. Het is in mijn ogen voornamelijk een vergeten optie. Dat blijkt ook uit het eigen onderzoek dat ik heb gedaan naar liften in Nederland. Naast de te verwachten redenen om niet naar het werk te liften zoals "Ik vind liften gevaarlijk" en "Ik wil niet te laat komen", was het meest gegeven antwoord op die vraag "Het komt niet in me op om te gaan liften". Dus misschien hoeven we sommige mensen er alleen maar aan te helpen herinneren dat die optie ook nog bestaat. Een hele slimme, simpele, sociale en efficiënte manier van reizen.

Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat de angst voor negatieve ervaringen onterecht groot is. Bij negatieve ervaringen werd met name lange wachttijden en dat het niet lukt genoemd. Een enkele keer ging het om onheuse bejegening of slecht rijdgedrag.

Noodzaak

Liften hangt samen met noodzaak. Als de noodzaak maar hoog genoeg is, komt de optie liften uiteindelijk vaak in beeld. Mensen liften doorgaans als ze autopech hebben, de bussen of treinen niet rijden en in landen waar de middelen (auto, benzine) schaars zijn, is het de normaalste zaak van de wereld om naar je werk te liften (zoals in Cuba).

Misschien ontstaat die noodzaak in Nederland ook weer in bepaalde gebieden waar de buslijnen wegvallen. Daar zie je initiatieven van bewoners ontstaan om het liften naar de dichtstbijzijnde stad beter te faciliteren door het plaatsen van liftpalen. Zoals in Lemelerveld, Heeg, Langweer en Oldemarkt.

 

Nederland loopt achter

Nederland loopt wel een beetje achter op dat vlak. In België en Frankrijk pakken ze het veel meer georganiseerd aan. Initiatieven die vanuit de gemeente of provincie zijn opgezet en waar een heel gebied wordt voorzien van strategische liftplaatsen met professionele bijbehorende bebording, al dan niet gecombineerd met een online platform (waar lifter en liftgevers zich kunnen registeren). Kijk maar eens naar Covoitstop in België of RezoPouce in Frankrijk.

Een online platform kan voor veel mensen het gevoel van onveiligheid wegnemen, omdat lifter en liftgever te identificeren zijn met een account. In Amerika heeft Jenny O'Brien op die manier CarmaHop opgericht en John van de Waeter heeft hier in Nederland Klokan opgezet met nog een extra feature; je bent als lifter realtime zichtbaar op een kaart.

Van dat soort initiatieven maakt mijn hart een vreugdesprongetje. En dat is niet alleen omdat ik blij ben dat die mensen weer van A naar B komen, maar met name vanwege de spontane ontmoetingen die ontstaan tussen al die mensen uit al die verschillende lagen van de bevolking. Wat een prachtige bijvangst!

Dat men liften in Nederland niet als een volwaardige vervoersmethode ziet kunnen we simpelweg afleiden uit de diversiteit die er bestaat in de bebording van de liftershalte en het afnemende aantal “officiële” liftershaltes. We hebben er, schrik niet, nog zeven in heel Nederland.

Oproep

Met mijn persoonlijke woonwerk-liftervaringen heb ik geprobeerd alle vooroordelen te ontkrachten. Ruim twee jaar liftte ik iedere woensdag naar mijn werk en ook weer naar huis. Een traject van zo'n zes kilometer van de rand van Nijmegen naar het Radboudumc en weer terug.

Maar je zult begrijpen dat overal waar ik aanklop met mijn stichting en ervaringen, ik doorgaans niet erg serieus genomen word. Dus bij deze een oproep. Wie durft wel en wil voor zijn eigen gemeente kijken naar liften als volwaardige vervoersoptie? Wie wil zijn dorp of stad voor lifters fatsoenlijk faciliteren? Het kan, in mijn ogen, op sommige trajecten en voor sommige mensen een prima uitkomst zijn. En we hebben helemaal niet zoveel nodig. Een paar goede strategische plekken nabij uitvalswegen, of liever nog nabij stations voor als de treinen weer eens niet rijden. Als we daar nou eens mee beginnen. Een paar bordjes ophangen (wij hebben al een nieuwe ontworpen), verwijzen naar goed voorlichtingsmateriaal over veilig liften en op die manier liften als volwaardige optie presenteren. Kosten zijn, gezien andere geldslurpende mobiliteitsprojecten, echt minimaal. Je moet alleen wel durven als gemeente. Maar als ze het in het buitenland kunnen, kunnen wij het ook.

Droom

Ach, misschien kijk ik er veel te naïef en simplistisch naar. Er valt nog ontzettend veel over te zeggen vanuit evenzovele invalshoeken. Maar misschien is het ook wel niet zo ingewikkeld als men denkt. Ik zou zo graag eens om tafel gaan met een gemeente. Het blijft in ieder geval mijn droom dat de NS bij het uitvallen van de treinen ooit omroept: “Bussen vindt u aan de noordzijde van het station. En voor de reizigers die hun traject liftend willen vervolgen, als u lift richting Nijmegen vindt u de liftershalte aan de Nijmeegseweg aan het begin van de John Frostbrug.”

Deze website maakt gebruik van cookies.